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석박사과정

기독교교육학

기독교교육학 Christian Education

기독교교육학은 신학과 교회의 전통 그리고 인간의 현재의 경험과 현대 사회의 문화를 상호 비판적으로 성찰하는 학문적 특징을 지니고 있다. 이는 성서, 역사, 교리 등 이론 신학을 현장을 단선적으로 적용하는 분과학문이 아니라 인간의 삶에 대한 기독교적 성찰을 시도하며 비판적이며 상호적인 상관관계를 추구하는 학문적 접근이라고 정의할 수 있다. 또한 기독교교육학은 이러한 학문적 정체성에 근거하여 신학, 교육학, 사회학, 심리학 등 다양한 학문 영역들을 연결하고 포괄하는 학제 간 연구 혹은 간 학문적 연구를 수행하고 있으며, 현대 사회의 기독교인이 직면하고 있는 다양한 문제를 진단하면서 기독교교육의 현장에서 추구해야 하는 방향과 가치를 모색해 왔다.

현대 기독교는 후기 현대사회가 도래함에 따라 기독교 전통의 영향력이 약화되는 것을 경험하고 있고, 사회의 구조적 분화에 따른 기독교인의 역할 혼란을 겪고 있다. 또한 다양하고 상충되는 견해와 다원화된 사회에 대화할 수 있는 준비 과정 없이 노출되어 있고, 세계화와 정보통신기술의 발달에 적절히 대응하지 못한 채 교회의 인구 및 주일학교 규모가 감소하는 상황에 직면해 있다. 연세대학교 기독교교육학은 이 같은 현대사회의 기독교와 기독교교육 현장이 처해 있는 상황을 바탕으로 기독교교육모형을 탐구하는 실천적 과제를 수행하고 있으며, 한국과 세계의 신학 연구자들과의 대화를 통하여 기독교교육학의 학문적 발전에 기여하고 있다.

Christian education is a discipline which attempts to critically correlate theology with contemporary culture, and Christian tradition with human experiences. Christian education moves beyond a mere application of theoretical disciplines toward providing Christian praxis for church and global society. Based on this understanding, Christian education aims at providing an interdisciplinary methodology by exploring theology, education, sociology, and psychology. Moreover, Christian education investigates problems on contemporary society and provides visions and perspectives for the 21st century.

Christianity has been witnessing the decline of Christian tradition in face of globalization process, and experiencing role confusion according to structural differentiation. Moreover, Christianity has been confronted with diverse and contradictory opinions in a pluralistic society and has declined in terms of influence and numbers without adequate preparation for the globalization process and information technology. Confronted with this challenging situation, Christian education at Yonsei University aims at providing an educational situation in which students are provided with opportunities to participate in communication, to speak and listen with openness to different theories, and to exercise mutuality as they seek to understand and take the role of others. It also provides an environment in which students are encouraged and challenged to develop their own Christian praxis by exploring and engaging in studying diverse theories. Christian education at Yonsei University attempts to promote academic development by engaging in conversations with international scholars around the world.